Leerlingenzorg
Belangrijke documenten:
In iedere groep zijn er kinderen die op leergebied, op motorisch gebied of op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling voor kortere of langere tijd een ondersteuningsbehoefte hebben.
Vrije School Peelland werkt met een zelfontwikkelde zorgcyclus. Deze past binnen de vrijeschoolvisie en binnen de zorgniveaus en afspraken binnen het samenwerkingsverband Helmond.
Door de cyclus verzekeren we ons van een aantal evaluatiemomenten om de ondersteuning rond de kinderen optimaal te laten verlopen.
Door te werken met afgesproken procedures en formulieren willen we eenduidig, transparant en helder zijn over de wijze waarop we met de ondersteuningsbehoeftes van leerlingen omgaan.
De zorgcyclus beoogt goed zicht te krijgen op de ontwikkeling van de leerlingen en door planmatig te werken kan er adequaat in te kunnen gaan op de verschillen en talenten van de kinderen.
In de jaarplanning en wekelijkse teammail worden de verschillende stappen opgenomen, met verwijzingen naar ondersteunende werkdocumenten.
Door met kernachtige groepsoverzichten te werken krijgen we na de overlegsituaties een beter zicht op wat er gebeurd is en wat er nog moet gebeuren.
De zorgcyclus start met een inventarisering en in beeld krijgen van de ontwikkeling van alle leerlingen. In het Interne Begeleiders Overleg (IBO) stemt de groepsleerkracht met de interne begeleider de koers voor komende periode af.
Er wordt gekeken naar de opbrengsten van de toetsen, de analysegegevens en de resultaten van lopende acties. Tevens worden observaties en communicatiegegevens tussen ouders, andere leerkrachten en andere betrokkenen meegenomen in het gesprek. Afhankelijk van de informatie die zo verkregen wordt, worden nieuwe afspraken gemaakt.
De leerkracht en IB-er werken de afspraken vanuit het IBO verder uit.
Er wordt verder gezocht naar geschikt materiaal, werkwijze en de organisatorische uitwerking.
De basis van een groepsplan is altijd de basisgroep, de groep die verlengde instructie en bijgestelde oefenroute nodig heeft, en de verrijkingsgroep.
De leerkracht voert vervolgens de gemaakte groepsplannen uit en koers tussentijds bij waar nodig in het document periodeplanning.
Het werken met een OntwikkelingsPersPectief valt buiten de zorgcyclus zoals die hierboven is weergegeven. In onderstaand stuk wordt duidelijk welke plaats het ontwikkelingsperspectief heeft binnen de zorgverbreding van onze school.
Niveaus van ondersteuning
Het uitgangspunt voor de zorgverbreding binnen Helmond en binnen de Vrije School Peelland zijn de verschillende zorgniveaus, die binnen het samenwerkingsverband worden gehanteerd en waar wij samengevat de volgende invulling aan hebben gegeven.
Er wordt gewerkt vanuit de wet Passend Onderwijs. Het Samenwerkingsverband heeft een minimale lat gelegd die de basisondersteuning heet. Daaraan moet de school voldoen of in ontwikkeling zijn naar.
Onder de basisondersteuning vallen protocollen waarin doelgroepen, werkwijzen etc. helder worden. Ook vallen de groepsplannen, extra ondersteuning of een diagnostisch onderzoek daarbinnen.
Soms is meer inzicht in de hulpvraag van een kind nodig. Dan zijn er verschillende opties mogelijk:
Er kan een kinderbespreking in het bouwoverleg ( wekelijks overleg van kleuterbouw of midden/bovenbouw) met een deel van het team plaatsvinden. Er wordt dan vooraf een hulpvraag geformuleerd.
Er kan een kinderbespreking op teamniveau plaatsvinden.
Een kind wordt besproken in het ‘brede zorgteam’. Dit brede zorgteam kan een verschillende samenstelling hebben. Dit is afhankelijk van het te bespreken kind. In ieder geval zitten de IB-er, waar mogelijk de leerkracht van het kind, de Sociale Teams medewerker vanuit de Gemeente, de G.G.D. verpleegkundige en in het team. Daar kunnen externen aan toegevoegd worden zoals leerplichtambtenaar, wijkagent, orthopedagoog. Met dit ‘brede zorgteam’ beogen we voor leerlingen en ouders vroegtijdig snelle, goede en afgestemde zorg te bieden, wanneer op school belemmeringen in het leren, het opgroeien of opvoeden gesignaleerd worden. Het kan zijn dat u als ouders uitgenodigd wordt om in dit overleg te participeren.
Er is binnen het SWV ook een scholenkring ingericht. Daarin bespreken afgevaardigden van de wijkscholen met elkaar over ingebrachte leerlingen om te kijken of een andere school passendere zorg kan bieden aan een leerling.
Binnen het SamenWerkingsVerband is afgesproken dat alle zorg valt binnen de zogenaamde basisondersteuning.
Indien de kinderen binnen de aangeboden basisondersteuning structureel te weinig groeien in hun ontwikkeling, wordt door de IB-er onderzocht of er een arrangement aangeboden kan worden. Deze arrangementen worden extern ingekocht of aangevraagd bij het Samenwerkingsverband. Dit gebeurt in overleg met de ouders en heeft een begrensde tijds- en geldinvestering.
Er is dan altijd sprake van een OPP.
Bij een arrangement moet men denken aan specifieke begeleiding van een deskundige voor kinderen met een visuele beperking, tijdelijke extra middelen om preventief een stagnerend proces weer in goede banen te krijgen of een plek op het S(B)O.